Építeni kell! Avagy mit fejlesztenek az építőjátékok?
Természetesen az Építőknek is van világnapja június első vasárnapján! Imádom a világnapokat. Állandó ünneplésben vagyok ettől. Csak finoman jelzem, hogy nemsokára jön a Zene, a Vasutasok, az Apák Napja, és a Környezetvédelem világnapja. A sor végeláthatatlan!
Én magam is építő vagyok! Amióta az eszemet tudom, állandóan építettem valamit. Be kell vallanom időnként elég fárasztó, de amikor elkészül, őrült büszkeséggel tölt el.
Lehet, hogy meg is fogtuk a legfontosabbat...
Kis gyerekként felépíteni például egy toronyépítőt és látni, hogy az áll, fantasztikus büszkeség! Kell ennél több? Persze, lerombolni. Mert rombolni időnként sokkal nagyobb móka, mint felépíteni. Én a bontással járó építkezéseket is nagyon szeretem. Ha viszont az egyéb fejlesztett területekre gondolunk, olyanokkal találkozunk, mint Koordináció, Motorikus mozgás, Éntudat, Kreativitás, Szociális képesség, Szabálykövetés.
Kezdjük hátulról. Szabálykövetés. Hát?! „Építs szabadon” hol marad? Szeretem az olyan játékokat, amelyekhez, 70-400 oldal közötti leírás szükséges, minden egyes lépést tartalmazva, hogy valamit megépíts belőle. Ha valahol a 223 oldalon egy elemet fordítva raksz be, előfordulhat, hogy a végén nem is működik. Azaz kezdjük a fakockánál, a toronyépítőnél, és a favasútnál. Vagy minden olyan komplex építőjátéknál, ami lehetőséget ad a gyerek korának legmegfelelőbb lépésekben megismerkedni az építéssel, és utána fejleszteni lehet tovább.
Természetesen, ha a korábbi kérdésre, mint szabálykövetés visszatérünk, akkor egyértelmű, hogy a gyerekeknek el kell sajátítania olyan alapvető szabályokat, melyektől a felépített, tényleg felépül, és megáll például toronyként. Vagy, hogy mi kell ahhoz, hogy az alapok megfelelőek legyenek, és minél magasabb lehessen, amit építek. Az élmény mindenképpen kell, mert egy magas tornyot feldönteni, sokkal nagyobb móka. Mindenképpen olyan dolgokat válassz, amik többrétűek, és lehetővé teszik a szabad építést.
A motorikus mozgások ebben a játéktípusban folyamatosan fejlődnek. Oda kell, hogy figyeljen, ha tényleg meg akarja építeni. Koordinálnia kell erejét, és pontosságát, látnia kell, hogy az eltérő mozgások, milyen hatással vannak. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ne ugorjunk át lépéseket. Ez nem egy verseny. Kockáról-kockára haladjunk!
Éntudat és testkép. Talán illett volna ezzel kezdeni, mert a legfontosabb, hogy a játék, az építés segít gyerekünknek elhelyezkedni a térben. Elkezdi ezen keresztül felismerni, hogy milyen hatással van a környező világra, mit tud megcsinálni, és minek milyen hatása lesz. Az építés az első sikerek korszaka is. A széles mosoly biztosan nem marad el, amikor az első két dolog egymásra kerül, és úgy is marad. Persze csak abban az esetben, ha a harmadik felhelyezése okozta komoly erőfeszítés, és koncentráció ezt nem akadályozza meg.
Ugorjunk egy kicsit a kockákról, és nézzük meg a komolyabb építési feladatokat. A fejlődés minden szakaszában, a játékon keresztül, fejlődik a kreativitás. A szabad építésben, ahol kevesebb az elemek kötött egymásra építése, talán ez a legjobb. Fejlődik a kreativitása!
Egy újabb komolyabb előrelépés, amikor az építés társakkal történik. Nehéz dolog! Repülhetnek az építőelemek. Szociális képességeket is fejlesztünk a játék által. „Aranyosak vagytok, egykorúak, játszatok szépen.” „Na de ez az én játékom! Miért veszi el! Nesze! „És már megy is a sírás. Azaz, kellesz hozzá te is. Vannak szuper esetek, amikor működik a kémia, de az első próbálkozások, nagy kihívások lehetnek, hogy valamit, ami eddig csak az enyém volt, most hirtelen meg kell osztanom valakivel. Aztán persze egyszer csak kiderül, hogy együtt építeni jó, sőt sokkal izgalmasabb is, és az elkészült mű is látványosabb lehet.
Azaz, egyértelműen kijelenthetjük! Építeni jó! Igazán jó játék, ami közben sok mindent fejleszt is. Fakocka mindenkinek kell! Hiszek benne, hogy az anyaghasználat is fontos. És kérlek, be ne dőlj annak, hogy csak az a jó játék, amit rendesen le lehet fertőtleníteni, mert műanyagból van!
Kovács Péter
tulajdonos
KreatívJáték.hu