Múzeumok és gyerekek? Múzeumok és gyerekek!
Gyerekbarát múzeumok :)
Csemetéiddel múzeumba készültök? Kifejezetten jó ötlet! Vannak olyan gyerekek, akik természetüknél fogva jobban érdeklődnek a múzeumok iránt, és vannak olyanok is, akik kevésbé élvezik a művelődés e formáját. Viszont a kevésbé érdeklődőkkel is megpróbálhatjuk megkedveltetni a múzeumi légkört. Persze nagyon könnyen megnézhetünk kiállításokat virtuálisan is, bejárhatunk múzeumokat a Google segítségével, de az online élmény másfajta élmény, mint az „offline”. Bemutatok néhány gyermekbarát múzeumi kezdeményezést, ezen felül olvashattok néhány ötletet, amik izgalmasabbá tehetnek egy múzeumi látogatást.
A virtuális tárlatok nagyon izgalmasak, ezek egy leegyszerűsített változatát mi is imitálhatjuk otthon akár a Power Point segítségével. A számítógép képernyője viszont kicsi, kivetítő pedig elég kevés háztartásban található. Nagyon fontos lenne viszont, hogy a műveket teljes valójukban tudja megtekinteni gyermekünk. Ha van rá lehetőségünk, akkor törekedjünk arra, hogy múzeumban vagy galériában láthassa őket. Különböző kutatások igazolják, hogy ha kulturális térben találkozunk a művészet valamilyen formáival, később sokkal többre emlékezünk az apróbb részletekre is. Ebben a közegben jóval fogékonyabbak vagyunk a látott dolgokra, attól, hogy a mindennapitól jelentősen más tér, atmoszféra vesz minket körül, jobban érezzük magunkat bőrünkben. Ez az általános megállapítás a gyerek szempontjából is megállja a helyét.
A múzeumok várják is a gyerekeket, számos fejlesztés történt az elmúlt években nálunk is. Nálunk a gyermekbarát múzeumok a következő típusú szolgáltatásokat kínálják a kisgyermekes szülőknek:
Játszóház – főleg kisebb gyerekek számára szólnak ezek a programok, ahol specifikus témákat járnak körbe (pl. a művészeti irányzat, korszak, stílus). A kiállítás megtekintése során játékosan dolgozzák fel ezeket a témákat, foglalkozásokon tárgyakat készítenek, majd közös keretjáték során megosztják egymással élményeiket.
Múzeumpedagógiai foglalkozás – életkor-specifikus foglalkozás, mely során egy szűkebb témával foglalkoznak, a témák feldolgozása játékos és komoly is lehet. Viszonylag hosszabb időt igénylő játékok, tárgykészítés, szerepjátékos feladatok.
Tárlatvezetés – interaktív módszerekkel dolgozzák fel együtt a kiállítást vagy annak egy részét. Szélesebb körű ismereteket nyújtanak, több érdekességet tudhatnak meg a gyerekek. A tárlatvezetés magára a kiállításra összpontosít, nincs tárgykészítés és szerepjáték sem. Nagyon jól illeszkedik az életkori sajátosságokhoz.
Az interaktív foglalkozások sokkal közelebb hozhatják a látottakat, akár csoportok, de családok számára is izgalmas élményt kínálnak. Ha mégsem igényelnél kísérőt, vagy nem szeretnél tárlatvezetést, akkor a különböző foglalkoztató füzetek segíthetnek abban, hogy játékosan, kreatívan tudjátok feldolgozni az adott kiállítást. A magyar múzeumokban is van erre lehetőség, de ezeket mi is megcsinálhatjuk otthon. Egy anyuka blogjában találtam nagyon hasznos ötleteket, ő az angliai múzeumok által kínált ilyesfajta lehetőséget mutatja be. Az ő beszámolójából szemezgettem, nagyon sokat tanulhatunk belőlük mi is, nem csak gyermekünk. A feladatokat elvégezhetjük együtt is!
1.Játsszatok detektíveset! A látogatás előtt válogass a kiállított tárgyakból, majd azok részleteiből készíts egy kollázst. Ha a gyerekek megtalálták az adott részlet alapján a tárgyat/műalkotást, akkor a nyomtatott lapon pipálják ki azt!
2.Kvíz játék. Informálódj a kiállításról, tegyél fel kérdéseket a tárlattal kapcsolatban. Ezek a kérdések vonatkozhatnak specifikusan egy tárgyra, de akár általánosak is. (pl. Hány állatot látsz X festményén? Hogy hívják az X alkotásán látható figurát?) Ha nagy kiállításról van szó, akkor megkönnyíti a dolgot, ha előtte felméred a terepet, vagy egy kis térképet készítesz.
3.Elő a színesekkel! Ezekhez a típusú foglalkoztatókhoz kézügyességre vagy leleményességre van szükséged. Több múzeumban is lehet színezőket kapni, többnyire nem ingyenesek. A kiszínezhető alakzatok mellett érdekességekről is lehet olvasgatni. Ezt a típusú foglalkoztatók inkább a múzeumi látogatás után tudjátok használni.
Ezek a játékok fejlesztik a problémamegoldó képességet, a kreativitást, a gyerekek megtanulhatnak alaprajzot olvasni. A játékok során pedig szociális készségüket is fejlődhet, mivel akár csapatokban is dolgozhatnak. A gyerek-múzeum téma sohasem egyszerű, hiszen mindannyian ismerjük azokat a helyzeteket, amikor a teremőr vagy a többi látogató csúnyán néz ránk, ha gyermekeinkkel érkezünk a tárlatra. Törekedjünk arra, hogy izgalmas, pozitív élményben legyen része a kisebbeknek is!
Forrás:
http://divany.hu/ego/2015/02/16/jobban_hat_rank_a_muveszet_ha_muzeumban_nezzuk/
http://3gyerekkel-irany-anglia.blogspot.hu/2011/06/gyerekbarat-muzeum-es-egyeb-intezmenyek.html
http://divany.hu/poronty/2009/11/18/gyerek_es_muzeum_gyerek_es_muzeum/