Iskola: Az írásra való felkészítés
Az iskolai írásra való felkészítés magában foglalja a gyermek finommotoros készségeinek fejlesztését, az írás fogalmainak megismertetését és az íráshoz való pozitív hozzáállás ösztönzését. Az iskola előtti, főleg az óvodai évek tele vannak olyan lépésekkel, amik nagyon fontosak abból a szempontból, hogy az alapvető készségek meglegyenek az iskolakezdésre. Van természetesen sok olyan gyerek, akinél ez csak úgy jön, és szeret színezni, rajzolni, vágni, tevékenykedni. Ami biztos, hogy azoknál a gyerekeknél sem szabad ezt elengedni, ahol ez nem áll fent magától. Én magam is mondtam azt, hogy „fiú, nem szeret annyira rajzolni”, és nem érzékeltem, hogy ennek a kijelentésnek később súlya lehet. Mert természetesen a kérdés összetett, és ha például egy fiú nem szereti a rajzolást, vagy színezést, akkor is meg kell találni azokat a feladatokat számára, amiket szívesen végez, és észre sem veszi, hogy fontos lépéseket tesz az írás előkészítése érdekében.
Fontos? Igen! Az iskola első éve, évei erről szólnak. Betűk, számok! Fontos, hogy ehhez meglegyenek az alapvető képességek? Igen! Nem kell úgy érkezni az iskolába, hogy ír, olvas. De, nagyon fontos, hogy sikere legyen! Hogy ügyesen ugorja meg az akadályokat, és önbizalmat szerezzen. A jók közt lenni, rendezetten írni, szépen kanyarítani a számokat is, valljuk be, már fél siker!
Ez egy összetett dolog, így sok különböző komponens, fejlesztési terület, az, ami hozzájárul a sikerhez. Nézzük meg mik ezek!
- Kézgyakorlatok: Végezzen olyan tevékenységeket, amelyek erősítik a kézizmokat, például játsszon játszótésztával, használjon ollót, fűzze fel a gyöngyöket, vagy nyomjon össze egy stresszlabdát.
- Rajzolás és színezés: A rajzolás, színezés és festés ösztönzése a kéz-szem koordináció és az irányítás fejlesztése érdekében. Addig keresd amiérdekes számára, amíg nem találsz olyat amit szívesen színez vagy rajzolsz. Légy kitartó, és végtelen kreatív. Tarts vele. Például nagyon jó móka, a közös rajzolás, ahol mindenki csak hozzátesz egy vonalat, hogy kialakuljon a kép. Színes, papír, ceruza mindig legyen nálad, mert ha ez alap, akkor szinte bárhol le tudod kötni vele. Különösen akkor, ha ezt minél korábban teszed, és már szinte természetes számára ez az időtöltés.
- Rejtvények és építés: Használj rejtvényeket, építőkockákat és más manipulatív játékokat a finommotoros készségek fejlesztésére.
- Előzetes írási tevékenységek bevezetése:
- Követés: Biztosíts olyan követési tevékenységeket, amelyek során a gyermek vonalakat, formákat és betűket követhet. Ez segít megszokni a ceruzatartást és a ceruza irányítását.
- Pontról pontra: Használjon pontról pontra munkalapokat, amelyek segítségével a gyermekek pontok összekapcsolásával formákat vagy betűket rajzolhatnak. Ebből nagyon sok féle létezik. Szerintem szuper jó kis feladat, játék, és sikert ad, mert a pontok összekötésével kialakul valami, ami számára is értékelhető. Ami még szuperebb, ha a számos összekötő feladatokat is használjátok, de ehhez szükséges a számok ismerete. Bár itt is lehet csinálni közösen, és ezzel közösen tanulni, és gyakorolni a számokat is. Még talán a figyelmet is jobban leköti, és a vonalvezetés, összekötés, még észrevétlenebb játéknak tűnik.
- Mintás írás: Kezd vele egyszerű mintákkal, például cikkcakkokkal, görbékkel és egyenes vonalakkal, hogy segítsen nekik hozzászokni az íráshoz szükséges mozdulatokhoz.
- A megfelelő ceruzafogás megtanítása
- Mutasd meg a fogást: Mutasd meg a gyermekednek, hogyan kell helyesen tartani a ceruzát a háromlábú fogás (hüvelyk-, mutató- és középső ujj) segítségével.
- Gyakorolja eszközökkel: Használjon ceruzafogót vagy más, a gyermekek helyes ceruzatartását segítő eszközöket.
- Ábécés játékok: Játsz olyan játékokat, amelyek a betűk felismerésével és írásával kapcsolatosak. Használj mágneses betűket, tanulókártyákat vagy ábécés kirakókat.
- Betűképzés: Tanítsd meg gyermekedet a betűk helyes kialakítására. Kezdj a nagybetűkkel, amelyek általában könnyebbek, majd térj át vele a kisbetűkre.
- Számok írása: Hasonló tevékenységekkel vezesd be a számok írását, biztosítva, hogy gyermeked felismerje és leírja az 1-10-es számokat.
- Írásbarát környezet kialakítása:
- Írásállomás: Állíts fel egy külön helyet az íráshoz, ahol minden szükséges kellék (papír, ceruza, radír stb.) megtalálható. Persze ahogy korábban is írtam, érdemes a fix hely mellett mindig vinni magaddal ehhez szükséges minimális eszközöket.
- Kényelmes berendezés: Biztosítsd, hogy az asztal és a szék megfelelő magasságban legyen ahhoz, hogy gyermeked kényelmesen tudjon írni. Ezeket a lépéseket érdemes az iskolához minél közelebb megtenni, amivel ki lehet alakítani azt a szokást is, hogy az iskolai feladatok elvégzése nem egy zajos figyelemelterelő környezetben, hanem ennél sokkal koncentráltabban történik.
- Ösztönözd a gyakorlást:
- Napi írás: Építs be rövid, napi írásgyakorlatokat. Kezd néhány perccel, és fokozatosan növeld az időtartamot.
- Írásfelkérések: Adj egyszerű felkéréseket vagy témákat, amelyekről gyermeked írhat, például rajzoljon egy képet, és írja oda amit rajzolt.
- Névírás: Gyakorolja rendszeresen a nevének írását, hogy magabiztosabbá és ismertebbé tegye a betűképzést.
- Tedd szórakoztatóvá az írást:
- Meseírás: Bátorítsd gyermeked, hogy saját történeteket alkosson és írjon. Használja a rajzolást a történetmesélés részeként.
- Interaktív eszközök: Használj olyan alkalmazásokat és interaktív weboldalakat, amelyek célja az íráskészségek tanítása szórakoztató tevékenységek és játékok segítségével.
- Dicséret és bátorítás: Mindig dicsérd meg az erőfeszítéseiket és a fejlődést.
- Az olvasás és az írás kapcsolata: Olvass rendszeresen gyermekednek, és beszéld meg vele a történeteket. Ez segít nekik megérteni a kapcsolatot a beszélt és az írott nyelv között.
- Betűfelismerés: Mutass rá és olvasd fel a könyvekben, táblákon és hétköznapi tárgyakon található betűket és szavakat.
- Modellírás:
- Írjunk együtt: Írjunk együtt jegyzeteket, bevásárlólistákat vagy leveleket. Ha látja, hogy Te írsz, az arra ösztönözheti, hogy ugyanezt tegye.
- Mutasd be az írást: Mutasd meg, hogyan alkotja a betűket és a szavakat, és közben magyarázza el a folyamatot.
10: Légy türelmes és támogató:
- Tudasd gyermekeddel, hogy a hibázás a tanulás természetes része.
- Kínálj segítséget: Finoman javítsd ki az írását, és szükség esetén adj útmutatást anélkül, hogy túlzottan kritikus lennél.
Ha ezeket a lépéseket követed, segíthetsz gyermekednek kifejleszteni az iskolai írás megkezdéséhez szükséges készségeket és önbizalmat. A kulcs az, hogy a folyamatot élvezetessé és támogatóvá tedd, elősegítve az íráshoz való pozitív hozzáállást.