Olvasás, szövegértés fejlesztő játékok
Az olvasásértési készség fejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerekek hatékonyan megértsék, elemezzék és értelmezzék az írott szövegeket. Íme néhány stratégia a gyermekek olvasásértés-fejlesztésének elősegítésére:
1. Az olvasást megelőző stratégiák:
- A szöveg előzetes megtekintése: Bátorítsuk a gyermekeket, hogy a szöveg előzetese alapján nézzék meg a szöveget a cím, a címsorok, a képek és a képaláírások segítségével, hogy képet kapjanak arról, miről szól a szöveg.
- Aktiválja az előzetes tudást: Segítsen a gyerekeknek kapcsolatot teremteni a szöveg és saját tapasztalataik, háttértudásuk vagy más, ugyanabban a témában már olvasott szövegek között.
2. Az olvasás során alkalmazott stratégiák:
- Figyelje a szövegértést: Tanítsuk meg a gyerekeket arra, hogy olvasás közben figyeljék a megértésüket, és tegyenek fel maguknak olyan kérdéseket, mint például: "Van ennek értelme?" vagy "Mit tanultam az imént?".
- Vizualizálj: Bátorítsuk a gyerekeket, hogy a szövegben leírtak alapján képzeletbeli képeket vagy "gondolatfilmeket" hozzanak létre a szövegértés és az elkötelezettség fokozása érdekében.
- Kérdezzenek: Bátorítsa a gyerekeket, hogy tegyenek fel kérdéseket a szöveggel kapcsolatban, mind szó szerinti kérdéseket (ki, mit, mikor, hol), mind következtető kérdéseket (miért, hogyan), hogy elmélyítsék a megértésüket.
- Tegyenek jóslatokat: Bátorítsa a gyermekeket, hogy a történetből vett nyomok vagy saját ismereteik alapján tegyenek jóslatokat arra vonatkozóan, hogy mi fog történni a szövegben.
3. Az olvasás utáni stratégiák:
- Összegzés: Tanítsuk meg a gyerekeket arra, hogy a szöveg fő gondolatait és legfontosabb részleteit saját szavaikkal foglalják össze a szövegértés bizonyítására.
- Mesélje el újra: Bátorítsuk a gyerekeket, hogy meséljék el a történetet, vagy magyarázzák el a szöveg fő fogalmait másnak, például egy szülőnek, testvérnek vagy barátnak.
- Gondolkodás: Bátorítsa a gyerekeket, hogy gondolkodjanak el azon, hogy mit tanultak a szövegből, és hogyan kapcsolódik az a saját életükhöz vagy más, általuk olvasott szövegekhez.
4. Szókincsfejlesztés:
- Tanítsa meg a szókincset: Mutassa be az új szókincset az olvasás előtt, és adjon lehetőséget a gyerekeknek, hogy megtanulják és gyakorolják a szavak használatát szövegkörnyezetben.
- Kontextuális támpontok: Tanítsa meg a gyermekeket arra, hogy a szövegkörnyezeti támpontok, például a környező szavak vagy mondatok segítségével találják ki az ismeretlen szavak jelentését.
5. Az olvasásértési stratégiák:
- Tanítson meg konkrét szövegértési stratégiákat, például előrejelzést, kérdezést, vizualizálást, összegzést, kapcsolatteremtést és az információk szintézisét, explicit utasítás és modellezés révén.
- Biztosítson lehetőséget az irányított gyakorlásra és az állványozott támogatásra, ahogy a gyerekek megtanulják önállóan alkalmazni a szövegértési stratégiákat.
6. Az aktív olvasás ösztönzése:
- Ösztönözze a gyermekeket, hogy aktívan foglalkozzanak a szöveggel, kérdéseket tegyenek fel és válaszoljanak, jóslatokat tegyenek, és hozzák összefüggésbe saját tapasztalataikkal vagy más szövegekkel.
- A mélyebb megértés és a kritikai gondolkodás elősegítése érdekében adjon lehetőséget a szöveggel kapcsolatos vitára és reflexióra.
7. Modellezze a jó olvasási szokásokat:
- Modellezze a jó olvasási szokásokat azáltal, hogy hangosan olvas a gyerekeknek, közösen megvitatja a szövegeket, és bemutatja, hogyan lehet hatékonyan alkalmazni a szövegértési stratégiákat.
Azáltal, hogy ezeket a stratégiákat beépítik az olvasásoktatásba és -gyakorlásba, a szülők, gondozók és pedagógusok segíthetnek a gyermekeknek abban, hogy erős olvasásértési készségeket fejlesszenek ki, és olyan gyakorlott olvasókká váljanak, akik képesek a szövegek széles skáláját megérteni és élvezni.